Cilindrul motor este spatiul de lucru pentru desfasurarea ciclului motor, unde pistonul (unul sau doua se deplaseaza in interiorul lui intr-o miscare rectilinie - alternativa. Acest spatiu este practicat in blocul motor in momentul turnarii blocului motor, fiind inamovibil sau poate fi construit separat fiind un cilindru ca piesa demontabila. Cilindrul motor se obtine prin turnare din fonta aliata fiind prelucrat in partea interioara foarte fin (honuire), pana la obtinerea unei suprafete interioare dorite.
Cilindrii amovibili au in exterior canale destinate etansarii spatiului de racire cu lichid. Cilindrul se monteaza in bloc prin presare, avand suprafete de ghidare in acest scop. In cazul motoarelor cu racire cu aer, camasile cilindrilor au in exterior nervuri de intarire si aripioare pentru marirea suprafetei de racire. Ele sunt montate intre carter si chiulasa cu prezoane sau suruburi, care sunt fixate in imprejurul cilindrilor din carter la chiulasa.
Cilindrii nedemontabili sunt de tip umed, iar camasile de cilindri demontabile pot fi de tip umed sau uscat. Numerotarea cilindrilor se face de la volant sau din partea opusa a acesteia.